Liten pressentation..

12.31

Tänkte att jag skulle ta o skriva en liten pressentation om mig själv då.. ler.. alltid lika svårt.. men som ni vet ska denna blogg handla om sjukhus, sjukdommar m.m...

Therese är mitt namn iaf för er som inte vet de :P hehe.. En tjej på 23 år som har en hel del med sjukhus att göra. Blev sjuk 2004 med influensa o fick efter det en ovanlig sjukdom som heter PseudotumorCerebri (falsk hjärntumör).. En sjukdom som i mitt fall har gjort mig till en riktig sjukling som går med huvudverk (migränliknande, dom som haft migrän o fått detta säger att de e värre än migrän) 24 timmar om dygnet.. inte varit smärtfri en dag sen jag fick sjukdommen. Nu hittade jag ingen direkt bra sida där de står om det, men e ni intresserade så sök på de så kan ni läsa mer där.. Kommer skriva lite om sjukdommen i nåt senare inlägg.. men iaf de e en av mina sjukdommar.. efter detta känns de mest som mitt liv gått utför..

Av alla mediciner dom proppade i mig så fick jag osynliga njurstenar som gjorde att jag åkte in o ut på sjukhus o fick total stopp i njuren o sånt skit.. på följd av det plus min hemska huvudverk beslutade dom sig för att operera in o shunt i skallen på mig.. en slang som går mellan hjärnhalvorna o ut genom skallbenet o ner vid halsen o ner under bröstet o sen hela vägen ner till magen.. detta för att få bort all vätska som gör att det blir tryck i skallen..  så då blev de operation, som räddade min syn så jag inte riskerar att bli blind längre, men mot smärtan hjäpte det inte.. men mot njurarna hjälpte de också lite, då jag kunde sluta med medecinen som gav mig njursten.

Efter två år så gick dom in i skallen på mig igen för att kolla shunten, dom misstänkte något fel eftersom de inte hjälpt mig med verken, men dom hittade inget fel.. Dessa operationer har jag gjort på Lunds sjukhus..

Läkarna har skyllt en del på vikten så nu i Januari förra året så gick jag igenom en operation o förminskade magsäcken, gastric bypass, detta har gjort att jag nu ett år efter operation har gått ner 38 kilo :D de ni.. de e jag stolt för.. fast av detta skulle huvudverken blir bättre trodde dom, några kilo räckte de att jag skulle gå ner trodde dom så skulle min huvudverk försvinna, men nu  38kilo lättare så återstår huvudverken o blir bara värre o värre.

I följd av den mag operationen har jag fått jätte problem med mat, kräks hela tiden typ, kan inte äta som jag ska.. jag är typ helt olik mot vad man ska vara när man gjort operationen, de ända som är rätt är nog att jag går ner i vikt hehe..

O i följd av att jag gick ner i vikt så fick jag massor med gallstenar.. så de var jag inne nu för någon månad sen o opererade bort den, så där var de också väldigt mycket sjukhusbesök ett tag innan dom tog bort min galla.. efter den operationen har jag haft svin ont i magen o åkt in o ut för det o dom vet inte vad felet är..

Nu går jag o pratar i en grupp för dom som gjort magoperation, en trevlig grupp där de faktiskt finns EN till som har de som mig o mina problem efter den operationen, läkarna säger att de e bara hon o jag som har de såhär..

Jao som ni hör så bor jag typ på sjukhus.. så därför tyckte jag de passa bra att göra en blogg om detta! Jag har säkert missat nåt i min press nu, men de får ni ta.. inte lätt o komma på allt man gått igenom när de e så mkt hela tiden som händer...

Som liten hade jag även ett höftfel som gör att jag inte kan motionera o sånt ritkigt så mkt som jag kanske hade velat annars, men de var de ända jag var sjuk med som liten, annars har jag varit en glad frisk prick o sen händer nåt sånt här som föändrar hela sitt liv..

Inte ska man komma till akuten o dom flesta vet vem man är.. kommer man till avdelning brukar dom veta vem jag är där också.. ett tag viste till o med alla ambulansfolk här i Nybro vem jag var o att dom hade varit hos mig förrut.. hemskt är det..

På tur står det på måndag att min nevrolog ska ringa mig, jag ska på möte med den gruppen på sjukhuset o sen efter det ska jag o träffa dietisten!!

Är det nåt mer ni vill veta just nu så bara skriv o fråga :) Jag svarar mer än gärna på frågor o älskar att få kommentarer:)

Kram kram
/TucciT

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0