Lunds universitetssjukhus... Magnetröntgen + CT skalle

Dax för lite n uppdatering.. även om ingen verkar ha läst det förra men men.. skriver iaf :P

Vi gick upp till röntgen, lite tidigare än vi skulle men vi hade ju tid över.. så vi gick upp och jag anmälde mig och så.. fick en nyckel till ett skåp där jag och mamma skulle låsa in alla våra saker.. eftersom mamma skulle med in i röntgenrummet.. satt o väntade en stund innan jag gick och bytte om till den snygga rocken :P haha.. sen ropade dom in mig..

Fick lägga mig på den smala "båren" lr vad man ska kalla det som man ligger på när man åker in i magnetkamerans tunnel.. hon undrade om jag hade kanyl och det hade jag ju inte så då fick hon börja sticka.. aj länge sen ett stick gjorde så ont att bli stucken, hon hittade ju inget blodkärl så rotade en jäkla massa men fick sen ändå sticka om.. o rota ytterliggare en stund till, men sen hittade hon till slut ett kärl och kunde sätta en kanyl..

Sen satt hon in öronproppar i mina öron och sen på med hörlurar och jätte hög musik.. sen fick jag lägga mig till rätta och hon la över skyddet man har över ansiktet och skallen och "satte fast" mig.. rätt obehaglig känsla.. sen så började hon sakta föra in mig i tunneln.. fick lite panik till en början och tårarna började rinna.. kände mig fruktansvärt instängd, de ända man ser ut är genom en liten liten spegel och mindes inte denna otäcka känsla från när jag gjort det tidigare, men det släppte efter en stund och jag började tänka på annat så gick de bra.. 

Efter bara nån minut kände jag hur det började bränna och värka på högra sidan av skallen och ner en bit på halsen.. men jag tänkte att det kanske ska kännas så, sköterskan kom in efter en liten stund och frågade hur det gick och jag sa att de går ju bra, hon frågade om jag inte hade nåt spänne jag glömt ta bort i håret.. nej sa jag.. för det hade jag ju inte.. så hon gick in i sitt rum och fortsatte..

Efter ungefär halva tiden (20 min ungefär) kom hon in och körde ut mig från tunneln.. för hon skulle ju spruta in en massa kontrast i mig.. då frågade hon om allt gick bra och hur de kändes, då sa jag att de bränns och värker på höger sida.. (där min shunt sitter) hon blev genast orolig och gick och ringde deras läkare på röntgen.. jag fick inte röra mig en millimeter eftersom de var mitt i röntgen så jag låg där blixt stilla med huvudet.. sen kom läkaren och kände och tryckte och frågade en massa, han beslutade sig för att han måste ringa min neurokirurg och höra med honom.. för dom hade aldrig varit med om detta förrut.. och varför blir jag inte förvånad att jag ska vara den första?.. han ringde min läkare o pratade och sen skulle min läkare ringa upp.. detta tog väl ca 20 minuter som jag fick ligga extra och vara blixt stilla.. till slut beslutade dom sig för att fortsätta undersökningen men jag var tvungen att säga till om det blev minst lilla värre..

Hon sprutade in en massa kontrast och jag fick åka in i tunneln igen och undersökningen fortsatte.. och det gick bra, det brände och värkte men de var ju så jag stod ut iaf.. förmodligen var det av nåt magnetiskt i shunten som dom hade sett då hon undrade om jag hade nåt hårspänne..

Jag låg i röntgenmaskinen en stund till.. sen var det äntligen över och jag fick röra på mitt huvud igen.. vilken skön känsla :) Ler.. så dom tog ut kanylen och sen så fick jag gå ut och gå till en annan röntgen.. nämligen CT skalle.. för att se så inte shunten ställt om sig av magneten.. dock svårt o veta eftersom vi inte vet säkert vad shunten stod på förrut.. men men.. tog kort iaf sen äntligen fick vi sticka därifrån, ner och ta mig en snabb korv så jag fick något i magen.. klockan hade blviit så mycket eftersom de blev komplikationer vid röntgen.. så de var lite stressigt men de gick bra.. sen kom vi upp till neuro..

Mer om det får ni veta i ett annat inlägg :)

Kram Kram


Kommentarer
Postat av: ErikL

Du skriver riktigt bra :) låter som en jobbig undersökning det där. puss

2009-11-01 @ 16:08:04
Postat av: Svar till ErikL

Tack så mkt =) Vad KUL att höra :D Ler.. mjo det ör en rätt så jobbig undersökning, blev ju mkt jobbigare också eftersom det tog sån jävla tid och att det var obehögligt när de värkte och brände.. Puss

2009-11-01 @ 16:10:08
Postat av: ErikL

ah jo förstår det, varför hadde dom så hög musik på kunde dom inte sänka?

2009-11-01 @ 16:14:48
Postat av: Svar till ErikL

Oj de glömde jag förklara.. de sksa jag gå in och äöndra o förklara nu då.. eller skriver ett inlägg om de så får sdu svar ;) Puss

2009-11-01 @ 16:18:03
Postat av: ErikL

Okej gör så :)puss

2009-11-01 @ 16:22:04
Postat av: Svar till ErikL

yepp gjort de nu =) Puss

2009-11-01 @ 16:23:43
Postat av: Elin

Ja usch den där ställningen dom sätter fast huvudet med är inge rolig. jag tyckte man blev ur av att kolla i speglen. det kändes så avigt på något sätt.

2009-11-01 @ 18:43:15
URL: http://zidde.blogg.se/
Postat av: mimmi

ja den undersökningen är inte för rolig.vad händer nu?Ska du på fler undesökningar?

2009-11-01 @ 22:02:45
URL: http://www.pointblog.se/?go=fibromimmi
Postat av: Svar till Elin

Jao usch hela undersökningen är tråkigt o lite halvt otäck och denna gången var de ju ritkgit läskigt men men.. bar ao bita i hop i den timmen... sorry för sent svar ;) Kraaam

2009-11-09 @ 13:31:57
Postat av: Svar till mimmi

ne den e ju inte det.. de finns o läsa nu.. orkade ar ainte uppdatera allt på en gång :) Kram

2009-11-09 @ 13:32:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0