Lunds Universitetssjukhus... ulraljud (duppler)

Efter jag slängt i mig korven och mamma varit ute o syndat så tog vi oss till neurologmottagningen.. satte oss ner för att vänta på vår tur.. till slut så kom han som ska göra ultraljud (duppler) på min skalle.. Lilla Calle.. han har varit med sen första gången jag kom till Lund, så honom känner vi sedan länge och det är rätt skönt.. han följer verligen mig i min sjukdom.. OCH är väldigt intresserad av det, det märks verkligen.. jag är ju ett litet mysterium som dom säger..


Vi pratade lite och han förstår inte heller varför det är som det är med mig och tycker synd om mig, vi pratade en stund till sen skulle undersökningen börja.. ultraljudet.. kanske ska förklara lite vad det är först.. ?


Ultraljud (Duppler)
Lunbalpunktion (LP) har nog dom flesta hört talas om.. detta kan man göra för att hitta vissa sjukdomar m.m.. även för att mäta trycket i ryggmärgsvätskan.. dom genom en nål tar ut ryggmärgsvätska och sen tar dom prover på det eller mäter trycket.. då ligger man med nålen en liten stund.. aja iaf.. detta har varit skräckupplevelser för mig (vissa går de konon bra för) så från början när jag åkte till Lund så var detta med duppler eller ultraljud ett nytt sätt dom hittat.. min dåvarande läkare och han som utför det hela (som jag fortfarande har kvar).. det är dom som kommit på och forskat fram denna lösning... på detta sätt kan man också mäta trycket i ryggmärgsvätskan och detta blev alltså ett alternativ för mig som haft såna skräckupplevelser med LP och svår att hitta rätt till min ryggmärg.. Detta är alltså en liten ultraljudsmaskin som man mäter på tinningen, så man blir ju rätt kladdig i håret men det får man ju stå ut med.. hehe.. hällre det än ett LP.. ALRIG mer säger jag bara.. men det är min åsikt, så blir inte skräckslagna om ni själva ska göra det nån gång, för som sagt för vissa går det faktiskt BRA.. men jag kanske hade min otur som vanligt? fast dom har gjort det mååååånga ggr på mig och blivit likadant varje gång.. tyvärr.. men men..  genom detta ultraljud som dom tar på tinningen så kan dom alltså avläsa vad trycket ungefär ligger på.. detta är inget som gör ont eller nåt alls, det låter en del.. ett "svischande" ljud.. och därifrån får man fram en siffra och detta är trycket i ryggmärgsvätskan..


Jao iaf.. han gjorde denna duppler på mig.. men med samma otur som jag haft denna dagen om man tänker på röntgen och det så var de problem här också.. det var massa störningar i maskinen så vi fick inte fram nåt.. men efter att ha stäng av och på lite grann så fick vi till slut en siffra iaf :) Enligt denna maskin så har jag fortfarande normalt tryck (fast överdelen av normalt) , såhär har de varit nu ett bra tag.. så det är ju bra iof.. men det talar ju som så mkt annat EMOT min huvudvärk, att jag inte borde ha nån värk längre och inte kunna mista mer syn.. men de är ju bevisat att jag har värk och jag har sämre syn..

Efter vi gjort denna undersökning var det bara attt sitta ut i väntrummet igen för att vänta på att min neurokirurg skulle kalla in mig... mer kommer om detta lite senare idag (tror jag, vill inte lova nåt) hihi..

Kram Kram


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0