Akuten...

Vi kom in till akuten med bilen, parkerade och gick en bit för att komma fram till ingången av akutmottagningen.. gick in.. tog en lapp.. väntade någon minut för att sen komma fram till luckan..

Anmälde mig och hon undrade om jag verkligen klarade av att sitta i väntrummet eller om jag ville  ha en säng direkt.. kunde ju inte ligga för de då blev svårare att andas och varför ska jag alltid behandlas på speciellt sätt? Näe jag vill också sitta i väntrummet och vänta ibland.. för ovanlighetens skull iaf.. men de är ju bra att dom ser och hör på en att man är så dåligt iaf..

Tog ändå inte många minuter innan en sköterska kom och ropade in mig.. tog temp, blodprover, snackade lite och jao det vanliga som dom gör innan doktorn kommer in.. sen så försvinner sköterskan ut igen.. och de var bara att invänta doktorn..

En timme? Två timmar? Fem timmar? Jao man vet aldrig när man är där.. men allt gick så fimla snabbt, knappt personalen hängde med på vad som händer då allt bara sa pang... medeciner, pang luftrörsvidgande, pang chock dos av kortison.. ingen värkan..


Läkaren kommer tillaka, säger att han nog måste lägga in mig för dom märker ingen bättring.. går ut igen.. mamma går ut.. jag sitter i lipar.. trött på att aldrig på komma hem när jag väl kommer till akuten.. mamma kommer tillbaka.. tror jag hostat så mkt så tårarna rinner.. nej men så var de ju inte..

Sen kommer läkaren igen.. säger att han skickat remiss till lungröntgen (kryss i taket, detta är inget dom brukar göra direkt) Så jag skulle bara ligga och vänta på att dom skulle ringa från röntgen och säga att vi kunde åka upp dit.. väntan känns alltid så lång på sjukhus, även om detta i söndags kväll gick jätte snabbt allting.. iof vi var där ju fyra timmar eller nånting, men jao et gick ju så mkt snabbare än det brukar gå iaf..


Till slut ringde dom från röntgen och en sköterska kom och hämtade mig för att köra upp mig.. fick komma in direkt och ta av mig (usch vad pinsamt, värsta som finns när man måste ta av sig Bh och precis allting på överkroppen, men men vad gör man liksom? :O

Dom undrade om jag kunde stå eller om vi skulle ha sängen bakom mig för det tyckte dom, men jag envisades om att jag skulle då inte behöva ha en säng bakom mig, jag är ju inte sjuk.. så okey sa dom, vi gör som du vill.. vilket resuterade i att jag stod där och de kändes som jag skulle ramla bakåt men de gjorde jag som tur var inte och jag sa inget heller :) Sen var den röntgen klar och det var bara att invänta sköterskan som skulle köra ner mig till akuten igen..

Kom ner till akuten, min andning är nu lite bättre.. läkaren kommer igen.. bilderna visade ingenting.. skönt det.. så han sa att eftersom jag så gärna ville hem, så kunde jag få åka hem och jag lovade att stanna hos föräldrarna så att jag hade uppsikt runt mig om ngt hände.. då var vi ju tvugna att åka in dirkt igen, det är ju trotts allt dödligt..

Han avslutade det hela med att han sett på proverna att jag inte äter o dricker bra, att jag måste börja med detta då det till o med syns på prover att jag slarvar.. (aldrig synts förut) men de var ingen fara, så inget man gjorde något åt i nuläget, men han ville ändå berätta det, eftersom han sett det..

Sen avslutade han allt med att Astma är faktiskt en Dödlig sjukdom.. som man ska ta på allvar, särskilt jag.. inte tänka att det inte händer just MIG och att jag mår ättre nu så jag kan hoppa över lite medeciner.. man tänker inte på detta, iaf inte jag.. jag tänker inte när jag blir sån här att jag faktiskt kan dö av det? Men de punkterade han så himla väl om min astma så de kommer jag väl aldrig mer glömma nu.. 

Men jag fick iaf åka hem och det var allt som räknades för mig då, det var sååå skönt att gå ut genom deras dörrar och åka hem till tryggheten, som inte var så himla stor trygghet egentligen, var ju långt ifrån frisk men de var bara att lägga sig, sova nån timme hit o dit sen upp på morronen, proppa i mig massor med kortison igen för att klara av dagen..

Ska ta kortison nu tills iaf på fredag.. får se hur de blir sen, det går iaf åt rätt håll känns det som.. med andningen iaf.. men jag är helt slut.. bara att ta en dusch gör att jag knappt orkar göra nåt sen på flera timmar..

Det var allt om akuten.. har en "rolig", "töntig" sak att berätta sen men de orkar jag inte skriva om nu, blir så mkt för er stakare läsare att läsa.. men de handlar om min roliga neurolog jag har, som jag tidigare nämnt :)

Ha en fortsatt bra dag, nu ska jag gå o ta mitt kortison o sen vila... nu är jag helt sluit igen..

Kram Kram


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0